جزییات طرح سلامت نوروزی و آمادگی بیمارستانها برای ارائه خدمات درمانی



وی افزود: برای خدمت به هموطنان در ایام نوروز تمامی بیمارستان های کشور 950 بیمارستان دانشگاهی، خصوصی غیر دولتی و خیریه فعال بوده و اورژانس‌های بیمارستانی و بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های سراسر کشور پذیرای بیماران و مصدومان هستند و تیم های نظارتی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز بر عملکرد بیمارستان‌ها نظارت می‌کنند.


به گفته معاون درمان وزیر بهداشت از 25 اسفند ماه 1395 تاکنون 120 هزار ماموریت توسط تکنسین های اورژانس 115 انجام شده است . تکنسین های اورژانس 115 به 22000 هزار ماموریت تصادفی و 96 هزار ماموریت غیرتصادفی اعزام شده اند.


وی ادامه داد: در 13 روز از طرح سلامت نوروزی دو میلیون و صد هزار بیمار به اورژانس های بیمارستان های دانشگاهی مراجعه کرده اند که یا به صورت بستری موقت تحت مراقبت و درمان متخصصین طب اورژانس، پزشکان و کادر درمان در اورژانس ها قرار گرفته‌اند و یا برای دریافت خدمات بیشتر و مراقبت طولانی تر به بخش‌ها منتقل شده‌اند. در سراسر کشور 340 هزار بیمار بستری داشته ایم که پزشکان و پرستاران و سایر پرسنل درمانی و غیردرمانی بیمارستانی خدمات درمانی و مراقبتی تخصصی را به هموطنان ارائه کرده‌اند.


آقاجانی عنوان کرد: متخصصان جراحی و بیهوشی و پرسنل اتاق عمل در این مدت 74 هزار عمل جراحی انجام داده اند. انجام 38 مورد پیوند عضو از 17 فرد مرگ مغزی در 8 روز فروردین 1396 گویای فعالیت تیم های تخصصی پزشکی و درمانی و فعال بودن بخش های فراهم آوری و پیوند اعضاست.در این مدت 160 نفر از افراد مبتلا به سکته های حاد قلبی در 54 مرکز مدیریت و درمان این بیماری در 25 شهر کشور توسط متخصصین و کادر درمانی درمان شده و از مرگ نجات یافته اند. ظرفیت و فعالیت بخش های مراقبت های ویژه علی الخصوص ICU/PICU/NICU/CCU ودیالیز به طور کامل حفظ شده است.


معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه در بیمارستان های دانشگاهی پذیرنده بیماران ترومایی، متخصص مقیم، متخصصین طب اورژانس ومتخصصین بیهوشی حضور فعال دارند و دسترسی بیماران اورژانسی به متخصص جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی، جراحی عمومی و همچنین فوق تخصصهای مورد نیاز امکان پذیر است گفت: درخصوص بیمارستانهای جنرال نیز متخصص مقیم، بیهوشی و طب اورژانس حضور فعال داشته و دسترسی بیماران اورژانسی به متخصصین داخلی، زنان، اطفال وجراحی عمومی فراهم است. که طی بازدید ها و گزارشات واصله از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به طور متوسط روزانه 800 پزشک متخصص مقیم و 2450 پزشک در سراسر بیمارستان های دانشگاهی حضور دارند. تمامی این فعالیت ها و اقدامات مطابق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد یافت.

 

منبع : ایسنا



انجمن کنترل عفونت ایران